söndag 29 januari 2012

Aldrig underskatta/börja uppskatta/sluta ursäkta - sig själv.

Tre vettiga och viktiga U:n som alla bör ha i tankarna och försöka leva efter.

Men det är inte alltid lätt. Vi människor är jävligt duktiga på att förminska oss själva, våra kunskaper och begåvningar och vi ursäktar oss själva på tok för mycket. Otroligt korkat och dumt, såklart.

Det är väl främst det sistnämnda jag behöver jobba på och framförallt när det handlar om känslor. Jag ursäktar mina känslor alldeles för ofta och har alltid gjort. För stolt för att visa mig sårbar, tar det säkra före det osäkra, låtsas som om jag inte kunde bry mig mindre - när det egentligen är precis tvärtom, osv. En väldigt dålig egenskap.

Men det är en sak att vara medveten om att man faktiskt behöver jobba på att förändra sitt tankesätt kring sig själv när det gäller dessa U:n. Att lyckas göra det däremot, det är en helt annan.

Men försöka måste vi åtminstone, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar